Uit Regulus38
Ga naar: navigatie, zoeken

Inhoud

16 sep Durgerdam naar Culemborg

Vanmorgen blijkt dat Femke een lekke band heeft. Dus de Regulus krijgt voor het eerst een Amsterdamse fiets op het dek. We schutten door de Oranjesluis en varen richting Java eiland zodat Femke een eind in de richting naar huis is. Femke heeft er inmiddels al weer voor gezorgd dat er een mannetje met fietspomp klaarstaat als we aankomen. Wij varen door naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Op de foto is te zien dat het kanaal concentratie vereist. Vanaf de dijk worden we gespot door Sharleen en op de foto gezet.

V2016198.jpg V2016200.jpg

15 sep Dagje Durgerdam

Vandaag hebben we de mast naar beneden gelaten en schoongemaakt.We liggen voor anker en het is lekker warm. Rond het middaguur komt Femke op de fiets uit Amsterdam en blijft uiteindelijk ook slapen. In de avond gaan we naar het haventje van Durgerdam omdat de weersvoorspelling niet zo goed is. Vanaf de boot genieten we van de sky-line van Amsterdam.

V2016196.jpg V2016197.jpg

14 sep Enkhuizen naar Durgerdam

Bij het wegvaren uit Enkhuizen varen we nog even door het Zuiderzeemuseum en schutten bij het Naviduct. Met een kleine windkracht 3 ondersteund door de Genaker varen we richting een haventje bij Didam de Nes. Aangekomen blijken er alleen oude gedumpte boten te liggen, we varen daarom door naar Durgerdam. Dan hebben we morgen een rustdag en kunnen we op ons gemak de mast strijken.

V2016191.jpg V2016193.jpg V2016194.jpg

V2016190.jpg V2016195.jpg

13 sep Makkum naar Enkhuizen

We verlaten Makkum en halverwege naar Enkhuizen zakt de wind in en gaan we verder op de motor. We vinden een plaatsje in de Compagnieshaven en liggen goed op de schema qua terugreis. Op het kaartje is goed te zien hoe loodrecht de route naar beneden is gegaan. We maken weer een wandeling en maken weer mooie plaatjes.

V2016186.jpg V2016192.jpg

V2016187.jpg V2016189.jpg

12 sep Vlieland - Harlingen - Makkum

Twee uur voor laag water verlaten we Vlieland en zeilen richting het zeegat, daarna staat de wind tegen en moeten we motoren. Het lijkt wel hoofd seizoen zo druk is het op het water. Bij de Pollendam zitten we tussen zoveel boten die richting de sluis bij Kornwerderzand varen dat we besluiten eerst Harlingen aan te doen. We leggen aan in de Noorderhaven en doen een paar boodschappen. Na twee uurtjes gaan we alsnog richting Kornwerderzand. Inmiddels zijn de meeste bootjes weg en is het lekker rustig. De brug wordt direct bedient en met drie bootjes schutten we richting het IJsselmeer. In Makkum blijven we de nacht. De zon gaat prachtig onder en de maan laat zijn licht schijnen.

V2016184.jpg V2016185.jpg

11 sep Terschelling naar Vlieland

We verlaten Terschelling en varen langs West Terschelling en het monument voor de zeevarenden die op zee gebleven zijn.

V2016176.jpg V2016177.jpg

Op Vlieland wandelen we door het dorp, het bos en natuurlijk het strand. Heleen zoekt naar schelpen en gelukkig zijn er genoeg.

V2016178.jpg V2016179.jpg

V2016180.jpg V2016181.jpg

V2016182.jpg V2016183.jpg

10 sep Dagje Terschelling

Het is druk op Terschellingm de schepen liggen driedubbel en het lijkt wel hoog seizoen. We gaan op de fiets de meest bekende plaatsjes langs, dat betekent fietsen, trappen op en duinen op klauteren. Voor het eerst in 34jaar is een deel van de Brandaris geopend ivm open monumenten dag en daar maken we natuurlijk gebruik van. Terschelling blijft mooi.
V2016170.jpg V2016171.jpg

V2016172.jpg V2016173.jpg

V2016174.jpg V2016175.jpg

9 sep Ameland naar Terschelling

Nog wat nagekomen foto's van de Holland voor Terschelling n het kaartje zoals we gevaren zijn, die we jullie niet wilden onthouden.
V2016168.jpg V2016169.jpg

Vandaag gaan we van Nes op Ameland richting Terschelling. De bedoeling is om onderlangs te gaan, we komen te vroeg aan bij de Blauwe balg en daarom zeilen we verder het zeegat in. Ondanks de stroom tegen gaat dit heel goed en we besluiten om over de zee om de blauwe balg heen te zeilen. We gaan weer via het Boschgat naar binnen. Daar zien we de platen snel onderstromen. Het kerkje van Hollum lijkt dichtbij maar er zitten twee zeegaten tussen. We varen langs de oostpunt van Terschelling waar we het vogelwachterhuisje zien.
V2016164.jpg V2016167.jpg

V2016162.jpg V2016163.jpg

V2016164.jpg V2016165.jpg

8 sep Dagje Ameland

Na de intensieve dag van gisteren, hadden we vandaag een rustdag. Vanochtend hebben we het dorpje Nes bezocht en Wybe heeft preventief de impeller vervangen. Toen de impeller eruit was bleek dat dat geen overbodige luxe was. Eén lamel was bijna geheel los, waardoor de koeling niet helemaal 100% was. Vanmiddag zijn we wezen fietsen en naar het strand geweest. Heleen heeft vandaag halsbrekende toeren met het openbaar vervoer meegemaakt om de laatste boot te kunnen halen. Uiteindelijk is het toch goed gekomen en heeft de Regulus er weer een matroos bij.
V2016158.jpg V2016161.jpg

V2016159.jpg V2016160.jpg

7 sep Lauwersoog naar Ameland

Vandaag hebben we bijna een rondje Ameland gedaan. Vannacht hebben we goed maar kort geslapen. Om 06:00 uur vertrekken we nl. vanuit Lauwersoog, al snel komt de zon op maar het zicht is matig. Het levert mooie plaatjes op. Zonsopkomst bij Schiermonnikoog, maar ook de zeemist bij Terschelling. Om 15:00 uur en 80 km verder komen we aan op Ameland.

V2016156.jpg V2016157.png

6 sep Schiermonnikoog naar Lauwersoog

Toen we gingen slapen lag de Regulus bij hoogwater weer recht, al snel zakte het water weer en lagen we weer scheef. Niet zo goed voor de nachtrust dus. Daarom zijn we vandaag weer weggegaan van Schiermonnikoog. Er was flink wat verlaging maar zonder problemen zijn we weer op ruimer water gekomen. We hebben met een zuidelijke wind nog een leuk stukje kunnen zeilen eerst richting Engelsmanplaat en daarna terug naar Lauwersoog. De reis voor morgen is gepland richting Ameland over zee.

5 sep Lauwersoog naar Schiermonnikoog

Vandaag schutten we weer naar buiten en gaan richting Schiermonnikoog. We krijgen weer een mooi plekje aan de steiger, maar wanneer het water valt dan liggen we weer ouderwets scheef.

V2016149.jpg V2016150.jpg
V2016151.jpg V2016152.jpg V2016153.jpg

4 sep Dorkwerdersluis naar Lauwersoog

Vandaag is Marina jarig, gisterenavond om 12 uur hebben we dat al een beetje gevierd. Vanochtend doen we dat nog eens dunnetjes over, de boot is met ballonnen versierd en Femke heeft wafels gemaakt als lekkernij. Er zijn onderweg stevige buien met bijbehorende wind. In Zoutkamp hebben we snel boodschappen gedaan en in de loop van de middag zijn we aangekomen in Lauwersoog. We hebben diesel getankt en de Regulus ligt weer voor één dag in haar oude thuishaven. Opa en oma Braaksma komen op verjaardagsvisite. Dan komt het onvermijdelijke afscheid van Femke, een week blijkt toch wel kort te zijn, maar de plicht in Haarlem roept morgen weer. We kijken terug op een gezellige week.

V2016145.jpg Het theehuis van Rinus

3 sep Borkum naar Dorkwerdersluis

Westenwind en stroom tegen. Geen goed recept om een lange tocht over zee te maken met als afsluiting een zeegat. Voeg daaraan toe een vleugje wind, windkracht 6, en je weet dat een tocht over zee geen optie is. Daarom varen we de Dollard in en schutten bij Delfzijl naar binnen. Via Groningen stopt de reis bij de Dorkwerdersluis, de bruggen en sluizen worden na 19:00 niet meer bediend.
Boulevard van Norderney Het theehuis van Rinus

2 sep Norderney naar Borkum

De wind is west en stevig, deze twee feiten bij elkaar zorgen er voor dat we over de wantijen richting het westen gaan. Het zeegat bij Norderney laat weer zijn tanden zien en daarna gaan we onder Juist door. Na het wantij is het bezeild en zetten we koers richting Borkum. Met het wantij onder Borkum hebben we nog een appeltje te schillen. De laatste keer dat we hier overheen proberen te komen is dat niet gelukt en moesten we terugkeren naar Borkum. Dit keer gaat het goed, het wantij is wel een soort doolhof of slingerpad. Maar uiteindelijk lukt het om de haven van Borkum aan te lopen. s'Avonds eten we in het restaurant op de haven,de porties zijn nog steeds Duits.

Boulevard van Norderney Het theehuis van Rinus

1 sep Dagje Norderney

Vandaag blijven we op Norderney, Martijn gaat vanmiddag weer naar huis. We doen inkopen, bekijken het eiland de motor wordt verzorgd en de wiki bij gewerkt. We bezoeken de boulevard, het theehuis van Rinus en zwaaien Martijn uit.

31 aug Borkum naar Norderney

Rond het middaguur gaan we via de Noordzee naar Norderney. Er staat weinig wind dus we zijn genoodzaakt om op de motor te varen. Het laatste stukje is het de moeite waard om de Genaker te hijsen. In het zeegat bij Norderney blijken de boeien bij daglicht een stuk beter te vinden zijn dan in het donker. Ook nu is het nog goed opletten. Je kan je bijna niet voorstellen dat we de boeien twee jaar geleden in het donker hebben kunnen vinden.

Boulevard van Norderney Het theehuis van Rinus De haven van Norderney

30 augustus Schiermonnikoog naar Borkum

Met hoogwater verlaten we Schiermonnikoog om met de eb-stroom naar zee te gaan. In het Westgat staan nog steeds golven van een meter. Dat geeft nog ruwe golven en stromingen. Boven Schiermonnikoog wordt het rustiger en zeilen we richting het Oosten. Onderweg brengen we een bezoek aan de Regulus boei. Via het Hubertsgat gaan we naar Borkum en passeren de Rottum's. Helemaal aan het einde horen we dat een zeiljacht vastzit op een plaat en de reddingsboot onderweg is. Even later zien we recht voor ons de reddingsboot aankomen die het vastzittende zeiljacht gaat helpen. Ook duikt er voor ons een branding op die daar volgens de kaart niet hoort te zijn. Na de situatie bekeken te hebben zien we dat we verder naar het Zuiden moeten om verder te kunnen. Raar genoeg is dat in de richting van het gestrande jacht. Dit jacht was te zuidelijk gegaan. Inmiddels was het zeiljacht weer vlot getrokken, het opkomende water zal daar ongetwijfeld bij geholpen hebben. We komen goed aan op Borkum.

V2016129.jpg V2016127.jpg V2016128.jpg

V2016126.jpg V2016130.jpg

29 augustus Ameland naar Schiermonnikoog

We gaan weer vroeg op. Het is rond 08:30 hoog water en het is nog een eindje varen naar het wantij. De buren die naast ons lagen moesten we nog wel even uitleggen dat 06:00 uur ook 06:00 uur is. Met wat bonken en schuiven komen we ook weer over het wantij. Voor 10:00 waren we al bij Schiermonnikoog, maar daar kunnen we alleen met hoog water naartoe en dat was al geweest. Dan toch maar door naar Borkum? In het zeegat stonden aardige golven en het was niet bezeild. Dus we zijn terug gegaan naar richting Schiermonnikoog, nog even een fotootje van het nieuwe vogelwachtershuisje op Engelsmanplaat en daarna zijn we drooggevallen voor de ingang van Schiermonnikooog. De dek verlichting in de zaling was losgegaan en hing alleen nog aan een draadje. Femke is nog even de mast in gegaan om het vast te zetten. De Regulus stond op de grond en kon niet schudden. Daarna zijn we het wad op gegaan, hond uitlaten en kokkels en oesters zoeken. Om 20:00 uur konden we bij het avond hoogwater veilig te haven van Schiermonnikoog binnen varen.
V2016119.jpg V2016120.jpg V2016121.jpg
V2016122.jpg V2016123.jpg V2016124.jpg

28 augustus Ameland harde wind

De ochtend begint rustig, de harde wind is weer voor de middag en avond voorspeld. Femke en Martijn gaan de plaat verkennen en op de terugweg zien ze de vriend van Jelske (zie Oud & Nieuw 2013) Wessel met het charterschip Mallejan waarop hij vaart. Samen met hond, Dirkje, komt hij even buurten. In de middag hebben we inderdaad weer windkracht 6. Hopen maar dat de weerwissel na de warme periode hierna klaar is.
V2016116.jpg V2016117.jpg V2016118.jpg

27 augustus Ameland bemanningswissel

Vandaag wisselen we van bemanning. De één gaat, de anderen komen. Martien gaat en Martijn en Femke komen. Altijd een beetje vreemd het afscheid na een leuke periode. In de loop van de middag steekt de wind op, een harde wind, windkracht 6. Daar moesten wel een paar extra touwtjes aan te pas komen.
V2016115.jpg V2016114.jpg

26 augustus Ameland haven

In de ochtend staat er wat meer wind en is het wat onrustiger op de plaat. We liggen met de kont net in de wind en dat is heerlijk fris. Later gaan we de haven in en file parkeren de Regulus aan de West steiger.

25 augustus Vlieland naar Ameland

Vanuit Vlieland vertrokken, eindelijk weg uit die overvolle haven. Onderweg bleven we redelijk lang na het wantij vastzitten, waarschijnlijk heeft een werkboot voor ons met zijn schroef een bultje gemaakt. Daarna bij Ameland drooggevallen en een heerlijke avond op het wad doorgebracht.
V2016107.jpg V2016108.jpg V2016109.jpg

V2016110.jpg V2016111.jpg V2016112.jpg

24 augustus Vlieland

Vandaag een rustdag gehad op Vlieland. Dorpje in en met de rubberboot naar het strand om de hitte te doorstaan. De haven is overvol.

23 augustus Hindelopen naar Vlieland

Het weer kan snel veranderen in Nederland. Er was weinig wind en op het IJsselmeer kwamen de eerste vliegjes al aan boord. Gelukkig konden we snel de sluis bij Kornwerderzand in. Na de sluis moesten we wel lang wachten op de brug. Daarna zijn we via het Verversgat en Inschot naar Vlieland gevaren. Op Vlieland was nog plek genoeg, maar na ons kwamen er nog heel veel boten binnen. Uiteindelijk werd zelfs de rode vlag opgehangen. Een aantal boten moesten buiten voor anker de nacht doorbrengen.
V2016104.jpg V2016105.jpg V2016106.jpg

22 augustus Edam naar Hindelopen

Ook vandaag was het nat, maar gelukkig niet de hele dag. De wind was aardig met windkracht 4 tot en met 6 Beaufort. De gehele dag gezeild. Alleen tijdens het aanleggen hebben we de motor gebruikt. In Hindelopen is het in de oude haven nog knap druk daarom hebben we een mooi plekje in de jachthaven. Misty let goed op.

21 augustus Durgerdam naar Edam

Het was erg nat vandaag. Eerst hebben we tot 11:00 gewacht vanwege de regen, maar toen we net onderweg waren kwamen de eerste buien al. Er was een waarschuwing voor windkracht 6, maar het maximum wat we hebben gehad was eind 5. Sommige buien hadden weinig wind en een enkele had wel veel wind. We liggen in het toegangskanaal naar het sluisje en hebben een mooi uitzicht compleet met regenboog. De haveningang is niet zo breed, de Zuiderzee is al lang geleden.
V2016100.jpg V2016101.jpg V2016102.jpg

20 augustus Culemborg naar Durgerdam

De Regulus op het Amsterdam-Rijnkanaal.

De mast is inmiddels naar beneden en de romp gepoetst, de Regulus is er klaar voor!