Uit Regulus38
Ga naar: navigatie, zoeken

Inhoud

10 sep Marken naar Durgerdam

De wind is nog steeds oostelijk kracht 5. We zeilen over de Gouwzee richting Edam en gaan dan richting het paard van Marken. Bij Durgerdam gaan we voor anker en laten de mast zakken voor het Amsterdam-Rijnkanaal.
Bestand:15088.jpg Bestand:15089.jpg

9 sep Enkhuizen naar Marken

We hebben vandaag een Oostelijke wind, dat is prettig varen richting Monnickendam. Helaas heeft Monnickendam alleen grote jachthaven als leuke aanleg plek. Daarom besluiten we naar Marken te gaan. Daar vinden we een prachtig plekje met een mooie zonsondergang op de koop toe.
Bestand:15086.jpg Bestand:15087.jpg

8 sep Hindelopen naar Enkhuizen

Vandaag hebben we voor het eerst te weinig wind. Het eerste stuk naar Staveren gaat nog goed maar kort daarna valt de wind weg. Met wat hulp van de motor komen aan in de binnenhaven van Enkhuizen.
15084.jpg 15085.jpg

7 sep Makkum naar Hindelopen

Met een windkracht 6 vertrekken we vanuit Makkum, eerst moeten we nog door de schutsluis en zetten dan koers richting Hindelopen. Na een paar uurtjes varen meren we af in de oude haven van Hindelopen. In september is daar plek genoeg. De vogeltjes komen bijna op schoot zitten. Marina en Heleen bezoeken het 1e Friese schaatsmuseum.
15080.jpg 15081.jpg
15083.jpg 15082.jpg

6 sep Bolsward naar Makkum

Toch weer veel harde wind en regen vandaag. We vertrekken richting Makkum en komen langs roemruchte plaatsjes als Tjerkwerd. In Makkum blijven we binnen en schutten niet naar buiten. Makkum wordt weer uitgebreid bewonderd.
15077.jpg 15078.jpg 15079.jpg

5 sep Grou naar Bolsward

Vandaag schijnt zelfs zon af en toe. We gaan onderweg richting Sneek. In Sneek wordt er weer gewinkeld en daarna gaan we verder naar Bolsward. De vaarten worden smaller en IJlst en Nijezijl met diverse bruggen zijn een uitdaging met deze harde wind. Bij Oosthem gaan we door onze eerste zelfbedieningsbrug. De wind is zo hard dat we af en toe denken dat we aan de grond zitten. We komen uiteindelijk goed aan in Bolsward.
15072.jpg 15073.jpg 15074.jpg
15075.jpg 15076.jpg

4 sep Van Harlingen naar Grou

Het begint nu echt te stormen, naar de eilanden is geen optie meer. We gaan Friesland in. In Franeker doen we boodschappen en gaan verder richting Leeuwarden. Bij de brug van Dronryp waait het inmiddels zo hard dat de brug niet meer bediend kon worden. Nadat de wind iets gezakt is kunnen we gelukkig weer verder. Het regent continue en nog hard nog, gelukkig worden de bruggen op het van Harinxma-kanaal snel bediend. Aangekomen in Grou vieren we Marina's verjaardag met een overheerlijke pizza.
15070.jpg 15071.jpg

3 sep Dagje Amsterdam

Vandaag is dé dag. Femke krijgt haar twee bullen, midden in het centrum van Amsterdam in het oudste klooster van de stad. Ze kreeg een leuke toespraak en wat bleek ze hoefde zelf geen speech te houden! Dat vond iedereen wel jammer. Maar eind goed al goed.
15067.jpg 15068.jpg 15069.jpg

2 sep Dagje Harlingen

Omdat Femke morgen weer naar Amsterdam gaat vieren we de verjaardag van Marina maar vast. Een lekker broodje bij de koffie en cadeau's horen daar natuurlijk bij. Femke begint alvast met het schrijven van haar speech voor morgen. In de loop van de middag komt Heleen aan boord.
15063.jpg 15064.jpg 15065.jpg

1 sep Terschelling naar Harlingen

We gaan weer op tijd terug naar Harlingen. We mogen niet de afspraak van overmorgen missen in Amsterdam. De hele toch is bezeild dus het is een mooie tocht.
15061.jpg 15062.jpg

31 aug Ameland naar Terschelling

We vertrekken vroeg richting Terschelling, wat is het op dit moment toch een raar weer in Nederland. Vandaag alweer een weer alarm. Afgelopen nacht hadden we best een stevige wind en vanochtend was daar weinig van over. Wat er wel was was regen, veel regen. We varen in een kleine wereld over de Waddenzee. Het eerste stuk hebben we een forse stroom tegen en gaan we soms maar 4,5km per uur. We hebben een tentje gebouwd voor Misty, maar mevrouw moet natuurlijk mee kunnen kijken. In de loop van de ochtend klaart het weer op en hebben we zelfs af en toe een zonnetje. De zeehonden zijn er ook wanneer het regent. Om 13:00u komen we aan op Terschelling en we wachten op de aangekondigde buien.
15058.jpg 15059.jpg 15060.jpg

30 aug Dagje Ameland

Femke heeft vele bekenden op Ameland en we besluiten een dagje te blijven. Alleen de haven is al leuk en doen rustig aan. Vandaag is er verhoging en de veerdam verdwijnt bijna onderwater.
15054.jpg 15055.jpg 15056.jpg

29 aug Engelsmanplaat naar Ameland

We willen via het wad naar Ameland. We hebben uitgerekend dat we maximaal 45 cm onder de kiel overhouden, dat moet kunnen. In het weerbericht van de vuurtoren van Schiermonnikoog horen we dat er een verlaging is van 35cm. Dat betekent dat we nog maar 10cm overhouden en dat is niet veel. We besluiten toch onderweg te gaan. Gelukkig is er later in het tij een verlaging van 25 cm. Dat scheelt weer 10cm. Met wat gemodder lukt het ons de ondieptes te passeren en komen aan op Ameland. Ook hier worden we verrast door een mooie zonsondergang, de lucht lijkt wel in de brand te staan en een volle maan.
15051.jpg 15052.jpg 15053.jpg

28 aug vervolg Engelsmanplaat

Het blijft waaien op de Engelsmanplaat, gelukkig hebben we een betrouwbaar anker. In de nacht controleren we regelmatig onze positie en de stormlamp doet zijn werk. Als beloning krijgen we een mooie zonsondergang.
15049.jpg 15050.jpg

28 aug Zoutkamp naar Engelsmanplaat

Via het altijd mooie Lauwersmeer varen we weer richting zee. Bij Lauwersoog schutten we naar buiten en varen richting Engelsmanplaat. De wind is nog steeds kracht 5 en neemt niet af zoals de weersverwachting heeft beloofd. Daarom schommelen we een beetje. Om 22:30 is het hoogwater en zal het wel weer rustig worden.
Ondertussen gaan we lekker genieten van het eten dat Femke heeft klaar gemaakt.
15042.jpg 15043.jpg 15044.jpg
15046.jpg 15047.jpg 15048.jpg

27 aug Garnwerd naar Zoutkamp

We verlaten het gezellige haventje van Garnwerd en varen richting Zoutkamp. We komen diverse bruggen tegen die open moeten en het sluisje bij Electra dat normaal altijd openstaat, is nu dicht. We moeten dus schutten. In het haventje van Zoutkamp leggen we aan om even rond te kijken. Na de rondwandeling en bezoek aan de palingrokerij begint het hard te regenen. Daarom gaan we niet verder.
15038.jpg 15039.jpg 15041.jpg
15035.jpg 15036.jpg 15037.jpg

26 aug Groningen naar Garnwerd

Het zoveelste weer alarm is vandaag van kracht. We besluiten daarom niet door te gaan naar Delfzijl, vanwaar we een ultieme poging zouden doen om op Borkum te komen. Groningen is een prima afstap plek voor Martien, hij gaat weer terug naar Amsterdam. Nadat er uitgebreid is gewinkeld en de inkopen zijn gedaan gaan we weer terug in de richting van Zoutkamp. Femke doet de versnelde cursus hoe neem ik een sluis als stuurman en we stoppen in Garnwerd. Hier kan Femke nog even uitspringen.
15032.jpg 15033.jpg 15034.jpg

25 aug Lauwersoog naar Groningen

De wind blijft hard en in het zeegat staan inmiddels golven van 2 meter en dat ga je niet bewust opzoeken. We besluiten binnen door richting Delfzijl te gaan. De wind zorgt op het Lauwersmeer voor serieuze golven en op de kotterfok varen we richting Zoutkanp. We meten maximaal 32 knopen en dat is bijna windkracht 8(34knp).
Het Reitdiep brengt ons naar Groningen waar we met de laatste brugopeningen precies midden in de stad belanden.
15028.jpg 15029.jpg 15030.jpg

24 aug Ameland naar Lauwersoog

Er is eindelijke een kleine periode met minder wind. Het is nu of nooit. We varen vroeg in de ochtend om 6 uur de haven uit richting het zeegat. Daar blijkt dat er nog een aardige zee deining staat. De wind staat meer Oost dan Zuidoost en dat maakt het lastig zeilen. In ieder geval kunnen we niet door naar Borkum. Het weer is nog steeds instabiel en later blijkt dat er in Noord-Holland zelfs een windhoos is geweest.

23 aug dagje Ameland

Er staat nog steeds heel veel wind. Bij hoogwater rollen de golven zo de haven in. Dus ook afgelopen nacht zijn we er wel een keertje uit geweest om alles te controleren. Alles verloopt prima maar het is wel opletten geblazen.
Vandaag naar de vuurtoren gefietst. Dat is een heel eind zeker met de wind van vandaag. Bovendien heeft z'n vuurtoren heel veel trapredes.
15025.jpg 15026.jpg 15027.jpg

22 aug dagje Ameland

Er komt veel wind aan. dus morgen alle tijd om dit weer aan te vullen. Als het tegen zit zitten we tot donderdag vast op Ameland.

21 aug Vlieland naar Ameland

Vanochtend om 06:00 zijn we vertrokken vanaf Vlieland. We maken gebruik van de laatste twee uren ebstroom om op zee te komen. Daarna begint de vloed en gaan we met de stroom mee boven Terschelling langs. De zuidoosten wind zorgt er voor dat we lekker kunnen zeilen en met de vloedstroom mee gaan we het zeegat binnen. Onderweg wordt Misty geborsteld en het dek geschrobd. Misty kijkt verveeld over het water. Dan valt de wind weg en varen we op de motor verder naar Nes. We zijn ruim op tijd om Martien van de veerboot te halen.

15018.jpg 15019.jpg 15020.jpg

15021.jpg 15022.jpg 15023.jpg

20 aug Dagje Vlieland

Vandaag is Martijn weer vertrokken, hij moet weer aan de slag bij Sail.
15011.jpg 15012.jpg 15013.jpg

Na het uitzwaaien om 12 uur gaan we klusjes doen, wierfilters schoonmaken, oliepeil controleren en het grootzeil repareren.
15014.jpg 15015.jpg

Het strand blijft mooi.
15016.jpg 15017.jpg

19 aug Dagje Vlieland

Het is gelukkig beter weer geworden. We blijven vandaag op Vlieland het is niet druk en dat is wel lekker. Er gaan nog veel boten weg, het lijkt wel of er niks overblijft. In de loop van de middag komen er toch weer heel wat schepen met het tij mee en ligt het redelijk vol. Er worden de nodige boodschappen gedaan en daarna zijn strand en bos dichtbij.
15008.jpg 15009.jpg 15010.jpg

18 aug Stavoren naar Vlieland

Nadat we hebben getankt gaan we via de Frisosluis richting het IJsselmeer. Met een mooie westenwind gaan we richting Kornwerderzand. We kunnen direct mee in de grote sluis die wel behoorlijk vol ligt. Het is altijd rommelig in Kornwerderzand zeker nu maar de helft van de brug in gebruik is.

17 aug Lelystad naar Stavoren

Het regent de hele dag. De stevige Noordwestenwind zorgt ervoor dat we in Lemmer uitkomen. Om toch ons doel te bereiken varen we binnendoor naar Stavoren. We meren af in de gemeentehaven.

16 aug Durgerdam naar Lelystad

We liggen op een mooi plekje in Durgerdam, met uitzicht over het IJ.

De voorspellingen geven een windkracht 4 noordwest. Tot het Paard van Marken zeilen we prima scherp aan de wind en blijft het droog. Daarna begint het te regenen en al snel hebben we een noordelijke windkracht 6 daarom maar de koers verlegd naar Lelystad. We krijgen geen tijd om te wennen en liggen direct op één oor, het is maar goed dat de bijboot aan twee lijnen zit wat eentje breekt af.
De sluiswachter van de Houtrib sluis is geen goede communicator. uiteindelijk varen we als eerste plezierboot na de beroepsvaarder in en liggen uiteindelijk naast hem in de sluis. Een platbodem achter ons komt in de problemen en komt uiteindelijk tegen ons aanliggen. De beroepsvaarder heeft bij het uitvaren geen zin om te wachten en vaart als eerste weg. Dat vindt de platbodem wel spannend, het loopt verder goed af. We meren af bij de FlevoMarina.

15006.jpg 15007.jpg

15 aug Culemborg naar Durgerdam

Vanochtend zijn we om 07:14 vertrokken. We hadden geen stroom tegen op de Lek. Om 08:15 waren we bij de sluit van Wijk. Met drie boten zijn we naar het Amsterdam-Rijnkanaal geschut en om 09:00 waren we uit de sluis. Rond 15:00 waren we in Durgerdam.
Het was redelijk druk met tegemoet komende scheepvaart. Zaterdagavond wordt er een nieuwe brug bij Breukelen geplaatst. Daar hebben we geen last van omdat ze dat 's nachts doen. De Oranje sluis in Amsterdam was weer erg druk. We pasten er net bij met onze lange mast. Rare jongens die Amsterdammers.