Uit Regulus38
Ga naar: navigatie, zoeken

Inhoud

10 sep Van Leeuwarden naar Lemmer

Om klokslag 9 uur liggen we voor de brug in Leeuwarden. Vrijwel alle bruggen werken mee en we komen ruim voor 12uur aan in Warten waar we 350 liter dieselolie tanken. We gaan verder via de Langesloot en de Prinsenhof naar Akkrum. Deze omleiding is nodig omdat de brug bij Irnsum maar af en toe bediend wordt. Via Terhorne gaan we verder naar het Prinses Margriet en komen om 5 uur aan in Lemmer waar we alvast naar buiten schutten.

14112.JPG 14113.JPG

14114.JPG 14115.JPG

9 sep Van Schiermonnikoog naar Leeuwarden

Een uur voor hoogwater vertrekken we van Schiermonnikoog. Er is voldoende water om de haven probleemloos te verlaten. In de sluis bij Lauwersoog blijft de boot voor ons precies midden in de sluis voor ons liggen. Met wat kunst en vliegwerk werk loopt het toch goed af. We vervolgen onze tocht en komen langs bekende plaatsen. Oostmahorn, Dokkumernieuwezijlen, Dokkum, Birdaard enz. Na Birdaard duikt er plotseling een Friese zeehond voor de boot op. Een zwemmer, bij 16 graden midden op het water en geeft ons in het fries te verstaan dat we niet alleen op het water zijn en nog enige andere inlandse verwensingen. Helaas was er geen ruimte bij de beste man voor enige reflectie.
We blijven in de Prinsentuin te Leeuwarden waar we overnachten.

14108.JPG 14109.JPG 14111.JPG

8 sep Dagje Schiermonnikoog

Vandaag even een rustdag. Een beetje fietsen, wandelen, winkelen en weer scheefvallen tijdens laagwater. De vuurtoren en de Kobbeduinen zijn weer geïnspecteerd.
14102.JPG 14103.JPG 14104.JPG

14105.JPG 14106.JPG

7 sep van Lauwersoog naar Schiermonnikoog

Vandaag in de herkansing naar Schiermonnikoog, een eerdere poging op 3 september is door de lagere waterstand namelijk jammerlijk mislukt. Dit keer gaat het wel goed en komen we de haven goed binnen. Maar wat een paar ontspannen dagen op Schier hadden moeten worden verandert als het water zakt. De Regulus zakt scheef weg in de modder. Gelukkig hebben we geen schade maar het was wel even op letten. Het goede nieuws is verder dat het volgende laagwater vannacht om 4 uur is.
14100.JPG 14101.JPG

6 sep van Ameland naar Lauwersoog

Deze tocht loopt over de ondiepe wantijen. Vanwege het donker en de mist kunnen we eigenlijk niet op tijd vertrekken. We komen maar net over de laatste ondiepte heen. Dit is deze keer erg belangrijk omdat Femke vandaag van boord gaat. In Lauwersoog komen opa en oma Braaksma om Femke naar het station van Leeuwarden te brengen. Maar eerst eten we met z'n allen nog een visje.

5 sep dagje Ameland

Vandaag is de volgende opstapper aan boord gekomen. Het is lekker rustig in de haven van Ameland en Femke vermaakt zich op het dorpsfeest.
14076.JPG 14077.JPG

4 sep van Lauwersoog naar Ameland

Gisteren is Schiermonnikoog niet gelukt. We hebben geen zin om Marina haar verjaardag op Lauwersoog te vieren en besluiten daarom naar Ameland te gaan. Altijd leuk om op je verjaardag om 04:30 op te staan en een zeegat uit te varen. De beloning is er in de vorm van een prachtige zonsopgang als we net op de Noordzee zitten.

Het wordt een prachtige tocht met de stroom op de juiste momenten mee en een stevig windje in de rug. Onderweg blijkt dat Femke op spiekeroog een kaarsje met Happy Birthday heeft gekocht en taart heeft geregeld in het vis restaurant op Lauwersoog. Op Ameland aangekomen kunnen de niet verwachte cadeaus worden uitgepakt.
14073.JPG 14075.JPG

3 sep van Borkum naar Lauwersoog

Er staat nog steeds een oostenwind dus gaan we verder richting Schiermonnikoog. Onderweg hebben we een klein meningsverschil met ons grootste zeil de Genaker. We krijgen een zogenaamde Chinese gijp, het zeil draait diverse keren om de voorstag. Met wat draai en trek werk lukt het de Genaker weer goed te krijgen. We komen op de Vloedstroom het zeegat bij Schiermonnikoog in. Er is een verlaging in de waterstand van 22cm. We besluiten toch een poging te wagen om op Schiermonnikoog te komen. Vlak voor hoogwater moeten we onze poging afbreken er is te weinig water om op Schiermonnikoog te komen. Jammer want we wilden de verjaardag van Marina op Schiermonnikoog vieren. We varen maar door naar Lauwersoog.

2 sep van Spiekeroog naar Borkum

De wind draait weer naar Oost dus gaan we weer richting Nederland. We gaan op de eb stroom weer naar zee en zeilen richting het westen. we passeren Langeoog, Baltrum, Norderney, Juist en Borkum om uiteindelijk in de haven van Borkum aan te leggen.
14070.JPG 14071.JPG

1 sep Dagje Spiekeroog

Ook de jachthaven van Spiekeroog wordt gedeeld met de veerboot. Bij laagwater wordt ook hier de haven klein als de modderplaten boven water komen.
14061.JPG 14062.JPG

14063.JPG 14064.JPG

Het dorpje van Spiekeroog ligt vlak bij de haven. Het is net of je in de Efteling loopt. De authentieke stijl is heel slim behouden gebleven. Er is een klein stukje spoorweg met 1PK. Ook bezoeken we het strand en de duinen.
14065.JPG 14066.JPG 14067.JPG

14068.JPG 14069.JPG

31 aug Van Langeoog naar Spiekeroog

We vertrekken 2,5 uur voor laagwater uit de haven, maar eigenlijk liggen we al vast in het slik. Met behulp van de rubberboot en enig motor geweld, laten we een haven met verbaasde Duitsers achter.
14058.JPG 14059.JPG

Weer het zeegat uit, dit keer zonder veel wind, en een eiland verder er weer in. Eerst natuurlijk de aanloop boei opzoeken en dan het zeegat in. Ook het haventje van Spiekeroog is gezellig klein en ondiep. We liggen vlak bij de veerboot dus vlak bij het diepere water.

30 aug Van Norderney naar Langeoog

Met een stevige windkracht 5 zijn we vertrokken richting Langeoog. Bij vertrek barst er weer eens een stevige bui los. We doen even rustig aan en gaan daarna het zeegat bij Norderney uit. Eruit gaat een stuk beter dan er in. De reis loopt voorspoedig, we slaan Baltrum over en na een paar uur gaan we het zeegat tussen Baltrum en Langeoog in. Een smalle geul met aan beide kanten een stevige branding, stevig stuurwerk was nodig.
14050.JPG 14051.JPG 14052.JPG

Het eiland Langeoog is mooi. Een leuk dorpje waar je met een treintje vanuit de haven kunt komen. Het haventje is klein en ondiep maar voor de Regulus is dat geen probleem.
14053.JPG 14054.JPG 14055.JPG

14056.JPG 14057.JPG

29 aug Dagje Norderney

De wiki lijkt het weer te doen. De verbinding thuis is niet zo goed waardoor hij af en toe weg valt. Hier op Norderney hebben we wifi, maar dat werkt ook met horten en stoten. De verslagen zijn nog wat kort en nog niet alle foto's zijn er. Als we weer wifi hebben en de wiki doet het nog dan volgende de volgende verslagen.

Vandaag maar even uitgeslapen, we gingen ook pas om 02:30 naar bed. De behouden vaart moest tenslotte ook gevierd worden. Maar ja nu is ook de laatste opstapper weer van boord gegaan. Nu zijn we weer met zijn drieën wel even wennen.

28 aug van Borkum naar Norderney

We stonden vanochtend vroeg op 05:30 om te vertrekken op het tij. Helaas we lagen nog in de modder en konden niet weg. Dan maar uitslapen. We vertrekken uiteindelijk om 11:00 uur toch maar richting Norderney, inmiddels staat de stroom flink tegen en alles gaat traag ook omdat de wind het even af laat weten. Aan het einde van de middag trekt de wind weer aan en krijgen we boven Borkum een flinke vaart. Bij het zeegat van Norderney aangekomen is het inmiddels 23:00 en volledig donker. Dan blijkt dat de geul niet op de plek ligt die de kaart aangeeft. Bovendien zijn en niet of nauwelijks verlichte boeien. Plotseling neemt de diepte af en horen we branding. We varen terug op de koers waarop we het zeegat in zijn gekomen om erger te voorkomen. We volgen de 5 meter dieptelijn naar het noorden en vinden de boei die we zochten. Hij stond een heel stuk noordelijker dan op de kaart aangegeven. Met onze schijnwerper proberen we de volgende boei te vinden maar bij nummer 3 gaat het weer mis. Weer een stukje terug op het pad waar we vandaan kwamen en opnieuw proberen. Uiteindelijk lukt het ons de geul voor de Boulevard te vinden zonder deze boei ooit te zien. Om 00:30 lag de Regulus in de haven van Norderney.

De rode lijn is hoe we gevaren zijn en de blauwe hoe we hadden moeten varen. Maar ja dat wisten we een maand later pas.

27 aug van Lauwersoog naar Borkum

Een tochtje met weinig wind. We hebben weer veel op de motor gevaren en komen verder volgens plan aan op Borkum. In de jachthaven is weer een stukje steiger verdwenen.

26 aug van Ameland naar Lauwersoog

Omdat de route onderlangs over het wad 33km is en bovenlangs 74km gaan we onderlangs. Eerst nemen we afscheid van een opstapper die met de veerboot terug naar de vaste wal gaat. Er is Oostenwind en 12cm verlaging. We moeten verschillende ondieptes over en het is nog spannend of we het zullen halen. Maar het lukt, 1 keer vastgezeten omdat we de binnenbocht namen van een geul. Op Lauwersoog de traditionele vis gegeten.

25 aug Dagje Ameland

Even bijkomen van de tocht van gisteren.

24 aug van Vlieland naar Ameland

Vandaag vroeg op gestaan om over de Noordzee richting Nes op Ameland te gaan. In het zeegat stonden nog redelijke golven van bijna 1,5 meter. Jammer dat er heel weinig wind stond. Het duurt niet lang of de zeeziekte slaat toe bij twee bemanningsleden en dan is het nog een lange tocht naar Ameland. De branding in het zeegat van Ameland is altijd mooi om te zien.
14031.JPG 14032.JPG 14033.JPG

23 aug van Terschelling naar Vlieland

Vandaag begon de dag met zon. Onderweg kwamen de eerste zware buien en al snel stond de windmeter weer op 25 knopen. Een beetje onweer en een heuse waterhoos verschenen in beeld. Ook op Vlieland is het rustig we vinden direct een leuke box. In de middag is er weer een opstapper, een vriendin van Femke bij gekomen. De dag wordt afgesloten met een mooie strandwandeling.
14027.JPG 14028.JPG

14029.JPG 14030.JPG

22 aug dagje Terschelling

Vandaag zijn we op Terschelling gebleven. Het is rustig in de haven, afgelopen winter was het drukker. Femke en Marina zijn naar het wrakkenmuseum geweest.
14024.JPG 14025.JPG 14026.JPG

Wiki doet het niet

Vandaag bleek dat de verbinding met de Wiki weg was. Dankzij F1-Computers werkt het weer.

21 aug Van Harlingen naar Terschelling

Vanochtend om 5 voor 7 door de brug van de Noorderhaven gevaren richting zee. Een mooie zonsopgang vergezelde ons, weer eens wat anders dan een zonondergang. De bemanning geniet van het uitzicht. We varen langs de Pollendam richting Terschelling, maar dat wisten we toen nog niet.
14018.JPG 14019.JPG

Onderweg komen we langs het zendschip van radio Waddenzee, waar we ook de veerboot tegen komen.
14020.JPG 14021.JPG

Er staat onderweg een sterke stroming die we gelukkig meestal mee hebben.
14022.JPG 14023.JPG

20 aug Van Makkum naar Harlingen

Hier even wat plaatjes uit Makkum en Harlingen. Vandaag komt een vriend van ons aan boord zodat we nu met zijn vieren zijn.
14013.JPG 14017.JPG

Bij de sluis van Kornwerd kwamen we ook nog een speciaal transport tegen. Probleempje de combinatie paste niet in de sluis. Verder een lekker zeil weertje.
14014.JPG 14015.JPG 14016.JPG

19 aug Van Stavoren naar Makkum

Vandaag waait het iets minder, onder gereefd grootzeil en volledige fok varen we richting afsluitdijk. Misty gelooft het allemaal wel. pfff weer zeilen!. We komen langs de andere haven ingang van Stavoren die we van de winter zo lastig konden vinden. In Makkum brengen opa en oma Braaksma twee nieuwe accu's, want er is er eentje kapot. Handig want dan hoeven we niet de hoofdprijs in een watersport winkel te betalen. Na het gewichtheffen met accu's werkt Femke ook nog even met het touwtje springen aan haar conditie
14008.JPG 14009.JPG
14010.JPG 14011.JPG 14012.JPG

18 aug Van Enkhuizen naar Stavoren

Er staat nog steeds een harde windkracht 6. Het weerbericht zegt dat de wind zal afnemen. We wachten tot half drie en besluiten dan toch te vertrekken. De wind was noord-west waardoor Stavoren net niet te bezeilen was. We moesten één keer overstag. De wind nam niet af en gaf af en toe 27knopen, een windkracht 7. Grenzen werden weer verlegd en het aanlopen van Stavoren was ronduit sensationeel. Met de motor standby onder volzeil de haven in. In het kommetje direct de zeilen laten zakken en direct de sluis in. Echt teamwerk dus. In de haven achter de sluis hebben we overnacht.

17 aug Van Durgerdam naar Enkhuizen

Om half acht zijn we vertrokken, eerst moesten onze twee buren van hun plek zodat we eruit konden. Er was een stevige wind voorspeld en die voorspelling klopte. Direct op de eerste zeildag konden we aan de bak. Gelukkig hadden we alle stagen en splitpennen extra gecontroleerd want langzaam opstarten was er niet bij. Toen we vertrokken was het windkracht 5 maar al snel kregen we hardere vlagen wind te verwerken. We hebben de hele reis met een reef in het grootzeil gevaren en met een klein fokje. Het voordeel van veel wind is wel dat het snel gaat. Af en toe gaf de windmeter eind windkracht 6 op en daar moet je eigenlijk onze eigen snelheid bij optellen. We voeren af en toe 5,6 knopen dus de windkracht was echt 7 Bf. Voor de Regulus was dat geen probleem alleen de bijboot had er meer moeite mee. De benzinetank die aan de vloer vast zit, raakte los. Maar dat leverde uiteindelijk geen probleem op. De parkers bleken gewoon uit de vloer gerukt te zijn. Bij de sluis kreeg een andere boot problemen en waaide op de keien. We wilden gaan helpen, maar de sluiswachter riep dat we dat niet moesten doen, de KNRM was al gewaarschuwd. Beetje raar, ze waren zeker bang dat er twee boten de kant op zouden gaan. Nu liggen we in de Compagnieshaven lekker voor de wal zodat Misty makkelijk van boord kan.

Vandaag zijn we te druk geweest voor foto's. Morgen beter. ok eentje dan.
oja, geen zee zieken aan boord.

16 aug Culemborg naar Durgerdam

Vanochtend zijn we om 07:30 vertrokken. We hadden 3km stroom tegen op de Lek. De sluis in Wijk stond al open en lag al vol met vrachtboten. We pasten er nog net bij. Op een enkele tanker na was er niet veel vrachtverkeer. Om 15:30 waren we in Durgerdam en hebben we de mast omhoog gezet

14002.jpg 14003.jpg

14004.jpg 14005.jpg

15 aug Bijna vakantie

Op 16 augustus is het dan weer zo ver, het begin van de vakantie.

De Regulus ligt al te wachten.