Uit Regulus38
Ga naar: navigatie, zoeken

Inhoud

11 juli Ameland naar Vlieland

Dan vandaag toch de uitgestelde zeetocht, dit maal richting Vlieland. We hebben tot we buiten zijn de stroom tegen en in het zeegat moeten we tussen de brandingen doorvaren. Er wordt een golfhoogte van 1,9m gemeld. Op het kaartje is te zien hoe we tussen twee brandingen door moeten varen om op open zee te komen

Eerst varen we nog rustig langs het strand.
13074.JPG 13075.JPG

Maar dan wordt het serieus, dit is geen plaats om fouten te maken. Dat doen we dan ook niet, we komen veilig aan op Vlieland waar we gewoon een plaatsje in een box krijgen.
13076.JPG 13077.JPG 13078.JPG

10 juli Schiermonnikoog naar Ameland

Vandaag willen we naar Ameland via de Noordzee. Er staat echter een straffe noordenwind kracht 6. Gezien de golven in het zeegat ruilen we zee voor het uitzicht op de kerk van Wierum. Het is nog een hele klus om de ondiepe geul van Schier, en de drie ander wantijen onder Ameland op tijd te halen. Maar het lukt.

13070.JPG 13071.JPG

Wantijen varen is heeeeel vermoeiend.
13072.JPG 13073.JPG

8 juli Lauwersoog naar Schiermonnikoog

Omdat het vrij vol is in de buitenhaven van Lauwersoog, anders gezegd sommige schepen liggen langs de steiger ipv met de punt naar voren is er voor de Regulus geen plaats. Daarom mogen we bij uitzondering naast de oude reddingsboot de Gebroeders Luden liggen.

13065.JPG 13066.JPG

Op Schiermonikoog worden we zoals altijd hartelijk door de havenmeester onthaald.
We gaan wandelen op het groene strand
13067.JPG 13068.JPG 13069.JPG

7 juli van Borkum naar Lauwersoog

We vertrekken weer vanaf Borkum en dat levert altijd mooie plaatjes op. De schepen varen richting Delfzijl of Emden en komen vlak langs. Let op het kleine bootje naast de rode autoboot.

13056.JPG 13058.JPG 13057.JPG

Achter de ondiepte boei ligt Rottum.
13059.JPG 13060.JPG 13061.JPG

We varen even bij de Regulus boei langs. De boei waar de Regulus eigenlijk naar is genoemd. Onder Schiermonnikoog worden we begroet door de zeehonden.
13062.JPG 13063.JPG 13064.JPG

6 juli van Nordeich terug naar Borkum

Nadat we (zeil)vriend Stijn op de trein hebben gezet varen we weer uit. Eerst vanaf het vaste land richting Norderney, langs het eettentje waar we een paar jaar geleden nog met Rinus en Jopie gezeten hebben richting Borkum. Er staat een redelijke wind en we varen comfortabel langs Juist over de Noordzee.

13050.JPG 13051.JPG 13052.JPG

We varen weer langs de westkant van Borkum en leggen aan in de nu veel drukkere haven van Borkum. We liggen aan het restant van de steiger waar we een aantal jaren geleden aangelegen hebben met Rinus en Jopie.
13053.JPG 13054.JPG 13055.JPG

5 juli van Juist naar Nordeich

Vandaag gaan we naar de vastewal, naar Nordeich. De lange haven dammen brengen je richting de haven, waar de veerboten in en uitvaren. Ook een duitse reddingsboot komt even langs.

13044.JPG 13045.JPG 13046.JPG

Vanaf de dijk zijn de prikken van de geul richting Greetsiel goed te zien. Vanaf de boot hebben we een goed uitzicht op de haveningang.
13047.JPG 13048.JPG 13049.JPG

4 juli van Norderney naar Juist

Vorig jaar konden we ivm de lage waterstand door de Oostenwind niet op Juist komen. Vandaag gaan we het opnieuw proberen. We varen langs de boulevard van Norderney richting de wantijen onder Juist en bereiken met slecht weer de haven. De haven ingang van Juist is smal en de haven valt bij laagwater helemaal droog.

13035.JPG 13036.JPG 13037.JPG

De Regulus ligt in een bedje van slik en we moeten oppassen dat de steigers niet aan de boot blijven hangen.
13038.JPG 13039.JPG 13040.JPG

Bij het invaren stond er eigenlijk al te weinig water, je kan de sporen van de twee kielen duidelijk zien.
13041.JPG 13042.JPG 13043.JPG

3 juli dagje Norderney

Een dagje niet varen. Zelfs nu ligt de haven van Norderney vol, het is het knelpunt tussen de Oost, Helgoland en Nederland. Femke en Stijn gaan nog suppen, (standup paddling).

13029.JPG 13030.JPG 13031.JPG

13032.JPG 13033.JPG 13034.JPG

2 juli van Borkum naar Norderney

Vandaag is er veel minder wind, moeten soms zelfs motoren. Er zijn nog wel golven op zee maar zonder wind helpt ook de Genaker niet. We varen om Borkum en Juist heen naar Norderney.

13023.JPG 13024.JPG 13025.JPG

13026.JPG 13027.JPG 13028.JPG

1 juli van Lauwersoog naar Borkum

We varen op het tij dus om 05:00 uur gaat de wekker. Met een stevige westenwind eind 5 begin 6 varen we het zeegat uit. Omdat dit precies in de wind ligt moeten we dit op de motor doen. Eenmaal op zee worden de zeilen bijgezet en moeten we al snel een rif in het grootzeil zetten, ook de fok moet uiteindelijk kleiner. Zeilvriend Stijn heeft het prima naar zijn zin en Misty ligt veilig achter haar baas. Bij de boei op de foto wordt de golfhoogte op de Noordzee gemeten.

13020.JPG 13021.JPG 13022.JPG

30 juni van Dokkum naar Lauwersoog

We nemen weer afscheid van opa en oma Braaksma en gaan richting Lauwersoog. Vanaf Dokkumernieuwezijlen gaan we op het zeil verder en krijgen al een voorproefje van de (stevige) wind.

29 juni van Birdaard naar Dokkum

Vanavond komt Femke met zeilvriend Stijn aan boord in Dokkum.

28 juni van Earnewoude naar Birdaard

We varen via Warten, weer erg smal vaarwater, richting Leeuwarden. In het van Harixmakanaal zijn ze druk bezig om twee aquaducten aan te leggen. Redelijk snel varen we door Leeuwarden richting Birdaard. Het weer is nog steeds slecht veel regen en wind.

13017.JPG 13018.JPG 13019.JPG

27 juni van Grouw naar Earnewoude

Vanuit Grouw varen we via de nauwe slootjes van de Prinsenhof naar Earnewoude. Daar hebben we 160 liter brandstof getankt. Wanneer we aanleggen gaat het regenen en dat houdt niet meer op.

26 juni van Akkrum naar Grouw

Via het aquaduct van Akkrum varen we naar Grouw om inkopen te doen. De pomp van het toilet begint rare geluiden te maken, daarom deze maar vervangen.

13014.JPG 13015.JPG 13016.JPG

25 juni van Workum naar Akkrum

Vanuit de kleine slootjes van Workum vertrekken we en komen via het Heegermeer en het Snekermeer aan bij de brug van Heerenzijl waar we 20 minuten moeten wachten. Ook nu staat er weer een straffe NW wind eind 5 begin 6. Op het Snekermeer moeten we goed op de diepte letten, we varen stapvoets. Na de spoorbrug van Akkrum komen we aan bij onze ligplaats voor de nacht. We horen veel sirenes van de hulpdiensten en later begrijpen we dat er jacht op het Prinses Margriet kanaal is overvaren.

13011.JPG 13012.JPG 13013.JPG

24 juni van Enkhuizen naar Workum

Er staat een straffe NW wind eind 5 begin 6. In één ruk steken we over naar Workum. In de aanloopgeul naar Workum ligt een baggerschip. Tot overmaat van ramp gaat bij het oprollen van de fok de fokkeschoot los. Door koelbloedig optreden verloopt het binnen lopen volgens plan. Ergens in de luwte wordt de fol weer vast gezet. Na het schutten in de sluis, er passen maar twee boten in, leggen we aan in het centum van Workum.

13008.JPG 13009.JPG 13010.JPG

23 juni op naar Enkhuizen

Afgelopen nacht heeft Femke weer aan boord geslapen. Ze moest in Amsterdam zijn met de auto en kwam gewoon even aan boord slapen. Bij het wegvaren kon ze nog mooi even helpen. Vandaag is ook Mijntje aan boord gekomen. Martien doet ervaring op met het voor de wind zeilen bij windkracht 6.

13005.JPG 13006.JPG 13007.JPG

22 juni vertrek vanuit Culemborg

Afgelopen nacht heeft Femke nog aan boord geslapen. Ze gaat vandaag (nog) niet mee omdat ze eerst gymles moet geven. Samen met Martien vertrekken we richting Durgerdam. De dag begint met een zonnetje maar later begint het te regenen en hard te waaien. We twijfelen of we de mast wel omhoog kunnen zetten ivm de harde wind. We hebben toch maar door gezet en het gaat eigenlijk heel gemakkelijk.

Donkere wolken pakken zich samen boven IJburg. Later zien we een prachtige regenboog die mooi rond is. (te groot voor één foto)